Jump to Navigation
Sunday, January 16, 2022
تمت أضافة أختبار ثقافي مهدوي يكشف لك مدى إلمامك بالقضية المهدوية

وصايا في زمن الغيبة لصاحب العصر والزمان (عليه السلام)- ج5

لسماحة الشيخ حبيب الكاظمي - شبكة السراج في الطريق الى الله

 

Recommendations of absence period for the Imam/leader of the age Imam Al-Mahdy (peace be upon him)

41. إن المؤمن المنتظر، يلتجئ إلى الله -عز وجل- بالدعاء للثبات على الدين، والسلامة من فتن آخر الزمان، حيث الابتلاء بالشهوات والشبهات.. وهنا أمرنا في زمن الغيبة ببعض الأدعية، ومنها دعاء الغريق، وهو أن يقول المؤمن: (يا الله!.. يا رحمن!.. يا رحيم!.. يا مقلّب القلوب!.. ثبّت قلبي على دينك).. غير أنه لا يعني ذلك الاكتفاء بالدعاء فحسب، وإنما يلزم المؤمن السعي في تحصين نفسه: تكامل في الروح، والفكر، والعقيدة؛ مثله مثل الإنسان الذي يطلب الرزق، ويسعى جاهداً في تحصيله.

41. The waiting believer resorts to ALLAH Almighty in his prayer to be steady in his faith , safe from doing faults in the period before the imam appears when there are ordeals in people's instincts and doubtfulness issues .. then we are ordered to pray some prayers like "drowned prayer" which the believer says: ( Oh ALLAH ! Oh The Most Merciful ! The Most Gracious ! YOU changes the hearts ! please keep my heart believing your religion ).. This doesn't mean that praying is enough but also the believer has to protect himself :  completeness in soul , thought and faith .. like the human who looks hardly for his livelihood .

42. إن المؤمن علاقته بإمامه (عج) علاقة القيادة.. ينبغي ألا ننسى أنه هو امتداد لخلافة الله في الأرض، كما أن آدم (ع) مجعولٌ خليفة لله –تعالى- في الأرض، الإمام (عج) خليفة في هذا العصر.. هو السبب المتصل بين الأرض والسماء، هو الذي تتنزل عليه الملائكة في ليلة القدر.. الأرض التي لا يمكن أن تعيش من دون قائد في آخر الزمان، كذلك الأرض لا تعيش من دون قائد في أول الزمان، ولا في وسط الزمان.. ما هو الفرق بين الآخر والأول والوسط؟.. ما دامت الضرورة قائمة على وجود سببٍ للفيض، بين الخالق والمخلوق (بيمنه رُزق الورى، وبوجوده ثبتت الأرض و السماء).. الإنسان عليه أن يعيش هذه القيادة، ويتحسس هذه القيادة، فعندما يخاطب ولي أمره، يكون خطاب المقود إلى القائد، خطاب الرعية إلى السائس(القائد الموجه)، خطاب المرؤوس إلى الرئيس.

42. The relationship between the believer and imam Al-Mahdy (p.b.u.h) is a relation of leadership .. we shouldn't forget that he is an extent for ALLAH Almighty caliphate on the earth as Adam (p.b.u.h) is ALLAH Almighty caliph . Imam Al-Mahdy (p.b.u.h) is the caliph of this age .. he is the reason to correlate the earth to heaven , he's the one who the angles descend to him in Al-Qadr night .. The earth which can't live/continue without a leader in the last age , even itself can't live without a leader in the first age and nor in the middle age .. what is the difference between them? .. if there is a need to have a source for the blessings between ALLAH the creator and his creatures ( with HIS (ALLAH Almighty) prosperity creatures were blessed and with his (imam) presence the earth and heaven were settled ).. The human has to live and feel this leadership then when he speaks to his imam , it will be from a follower to the leader , citizen to his guide , subordinate to his boss .

43. إن كل حجة في كل عصرٍ، مظهرٌ لأسماء الله الحسنى.. فالولي البشري، هو مظهرٌ لصفات الولي الإلهي.. النبي (ص) والأئمة (ع) هؤلاء أولياء مخلوقون، هؤلاء مظاهر أسماء الله الحسنى.. هذا الولي الأرضي؛ إنما هو مظهرٌ للولي السماوي.. كما أن الله -عز وجل- رب ودود غفور، يرعى البشر.. كذلك الولي الأرضي، يرعى البشر بإذن الله -عز وجل-.. وعليه، فإن الإنسان الذي يعيش في زمن الغيبة، عليه أن يعقد صلة التربية مع إمام العصر (عج)

43. Every imam in each age characterizes the meaning of ALLAH Almighty names .. the human guardian characterizes the meaning of the attributions of ALLAH the guardian .. the Prophet Mohammed (p.b.u.h.and his family) and the twelfth imam (p.b.u.them) are creatures guardians they are the manifestations of ALLAH Almighty names .. this human guardian is a manifestation of ALLAH the guardian .. as ALLAH Almighty is an amiable, forgiving and guard (hold the care for) his people .. even the human guardian takes care of the people with the power of ALLAH Almighty . The human who lives in the age of absence has to teach himself to be ready to imam Al-Mahdy (p.b.u.h) appearance . 

44. إن المؤمن يقترب من دائرة الجذب، أي في المدار الذي يجذبنا إلى صاحب الأمر (عج).. فالذي يحوم حول هذه النواة، يُرجى أن ينجذب يوماً ما، ليكون قريباً من نواة عالم الوجود.. أما الذي يبتعد عن طاعة الله -عز وجل-، والذي ينسى ولي أمره؛ هذا الإنسان ابتعد عن المدار.. وبالتالي، خرج عن دائرة الجذب المولوي المتمثل في صاحب الأمر (عج).. بالتقوى، وبالاستقامة يقترب الإنسان من دائرة الجذب هذه، ويستقر في ذلك المدار الذي لو وقع فيه الإنسان، لما أمكنه الخروج أبداً.. بل يزداد قرباً إلى أن يصبح لصيقاً بتلك الدائرة المقدسة، دائرة صاحب الأمر (عج)، والخلّص من أصحابه.

44. The believer becomes close to the pulling circle which means in the cycle that pulls us to the imam (p.b.u.h)..the person who goes round this nucleus he may be pulled to it one day, to be close to the nucleus of the presence world .. but the person who is away from obeying ALLAH Almighty and who forgets his guardian(the imam); this person has become away from the cycle .. and then away from the pulling circle of imam Al-Mahdy (p.b.u.h) .. with devotion and straightness he'll be close from this circle and stay in it , the place which if he got into it , he could never get out of it .. he would be closer till he sticks to this holy circle which belongs to imam Al-Mahdy (p.b.u.h) and his most loyal men .

45. إن المؤمن يعلم أن أعماله تُعرض على صاحب الأمر (عج)، فهو (عين الله الناظرة، ويده الباسطة، وأذنه الواعية).. والذي يعيش هذه الرقابة، يعلم أن نتيجة الرقابة: إما النجاح، وإما السقوط.. فالذي يسقط في هذا الامتحان يُرفض من هذه الدائرة، ويبتعد عن دائرة الجذب.. والذي ينجح في الامتحان، يزداد قرباً من تلك الدائرة المباركة.

45. The believer knows that what he does is shown to imam Al-Mahdy (p.b.u.h) because he is ( The looking eye of ALLAH Almighty, his open hand and his ability to hear and understand everything ) .. who lives this supervision knows that the result will be either the success or failure .. the person who fails in this test will be refused and away from this circle .. and the one who successes in this test will be closer to that holy circle .

46. إن من وظائف المؤمن في زمن الغيبة، التثبت من أحاديث الظهور، أي عدم ربط قضايا الظهور ببعض التكهنات غير العلمية.. فهذا يسيء للمذهب، ويسيء للإمام (عج).. والقرآن الكريم أمرنا بالتثبت، وألا نتبع الظن.

46. One of the duties the believer has to do in the age of absence is to be sure of the sayings/quotations about the appearance of imam Al-Mahdy (p.b.u.h) .. he shouldn't associate the issues of the appearance to some predictions which are not related to knowledge .. because this harms our creed and imam (p.b.u.h) .. the Holy Qura'n commands us to be sure and not to follow the assumption .   

47. إن المؤمن لا يتمنى اللقاء المجرد بإمامه (عج).. نعم، اللقاء بالإمام نقطة ممتازة، ولكن الأهم من ذلك أن يحدث تغييراً في حياته.. الإمام لا يريد منا إلا أن نكون عباداً لله –عز وجل- مراقبين، محاسبين، متبعين لشريعة جده المصطفى (صلى الله عليه وآله).

47. The believer doesn't only wish to see his imam (p.b.u.h) .. it's a good thing to meet the imam , but what is more important that the believer changes his life .. imam Al-Mahdy (p.b.u.h) wants us to be worshipers to ALLAH Almighty watching ourselves, supervising , following the Islamic law of his grandfather the Prophet Mohammed (p.b.u.h and his family) .   

48. إن المؤمن يواظب على قراءة زيارة آل ياسين؛ فهي من الزيارات المنسوبة إلى الإمام (عج) مباشرة، وقد أمر شيعته بقراءة هذا الدعاء.. لذا، علينا أن نتعود قراءة هذه الزيارة الجامعة التي قطعاً توجب عناية الإمام لمحبيه ولأنصاره.

48. The believer keeps reading Al-Yaseen prayer , which is referred directly to imam Al-Mahdy (p.b.u.h) , and he commands his Shia to read it .. so we have to get use to read it -it has greeting for all Ahlulbait (p.b.u.them)- which makes the imam holds the care to his lovers and supporters .  

49. إن الانتظار فرع الشوق: شوقاً إلى ذاته إذا كان عزيزاً عليك، أو شوقاً إلى مصالح إذا كنت تستفيد من ورائه.. إذن، الانتظار فرع الشوق، والشوق فرع المحبة، والمحبة تستلزم المسانخة والمتابعة.. القرآن الكريم في آية صريحة، يكذب المحب اللامتبع: ﴿قُلْ إِن كُنتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ﴾؛ أي ليس زعماً، وليس ادعاءً، وليس بالقصائد الرنانة.. معنى ذلك: أن غير المتبع موصوفٌ بصفتين: الكذب في المحبة، وعدم حب الله له.

49. Waiting is part of longing ; longing to imam's self if he was very dear to you , or longing to your benefits if you benefit from him .. so waiting is part of longing , longing is part of love , love requires being like him and following him .. the Holy Qura'n says it very clear , the person who loves and doesn't follow his lover is lying : (say if you love ALLAH , follow me HE will love you back ) it means not only pretending the love or  saying it through poems .. the person who doesn't follow, is described in tow ways : he his lying in his love and ALLAH Almighty doesn't love him .       

50. إن الإنسان الذي يريد أن يكون على مستوى محبته (عج)، لا يكتفي بمسألة ميل إلى الرؤيا واللقاء.. بل عليه أن يكون متبعاً لخطه، وذلك من خلال إتباع الرسالة العملية.. فالذي لا يقلد؛ هذا الإنسان بريء من صاحب الأمر (عج)، إذ كيف يحب إنساناً لا يتبع وكيله فيما أمر ونهى؟!.. والذي يقلد، ولا يتبع المُقلَد فيما يقول حلالاً وحراماً؛ أيضاً إنسان يشك في محبته لصاحب الأمر والزمان (عج)، إذ كيف يحبه وهو يقلد ولا يستفتي فقيهه!.. والذي يستفتي ولا يعمل بما يقول الفقيه في زمن الغيبة، هل يحب إمامه (عج)؟!.. هؤلاء حجج الله –عز وجل- على الناس، والفقيه هو الذي يتعب نفسه الشريفة في استنباط مسألة واحدة.. وطالما يقع فيما يقع من العنت والتعب، من أجل تيسير الأمور على الذين يريدون أن يعلموا رأي إمام زمانهم في هذا المجال.

50. The human who would like to be at the level of imam Al-Mahdy's love (p.b.u.h) , he wouldn't be satisfied with wishing to meet the imam only .. but he has to follow his method .. this can be in following the practical message of the religious master .. the one who doesn't follow a religious master , is not related to imam Al-Mahdy (p.b.u.h), how come that he loves someone and he doesn't follow his deputy of what he says about unforbidden and forbidden things ! .. The person who believes in/follows a religious master but he doesn't do what that religious man says of unforbidden and forbidden things , there's a doubt about his love to imam Al-Mahdy (p.b.u.h) . How does he love the imam and he does such a thing ( he doesn't ask about what is halal/unfrobidden or forbidden ) ! .. The person who asks and doesn't do or follow the forbidden and unforbidden things that his religious master says in the age of absence , does he love his imam (p.b.u.h) ? These religious people are an evidence of ALLAH Almighty presence and for obeying ALLAH Almighty . The religious master is the person who works so hard to find a solution for an issue .. he sometimes becomes tired and faces difficulty for those who want to know their imam (p.b.u.h) opinion in this field .      

إضافة تعليق جديد



Article | by Dr. Radut